lauantai 11. kesäkuuta 2016

Earthless - From the Ages


Electric Ladyland [Redux] innoitti kaivamaan levyhyllystä lisää kitaravetoista musiikkia. Jälkihendrixiläiseen mielentilaan sopivin kiekko kokoelmastani on Earthlessin viimeisin pitkäsoitto From the Ages muutaman vuoden takaa.

San Diegosta kotoisin oleva kolmihenkinen Earthless on tarjoillut hyökyvää psykedeliaa jo viidentoista vuoden ajan. Loppuvuodesta 2013 ilmestynyt From the Ages on bändin kolmas kokopitkä, eli julkaisutahti on ollut sangen verkkainen. Edellisestä Rhythms from a Cosmic Sky –levystäkin oli ehtinyt kulua kuusi vuotta.

Earthlessilta löytyy kuitenkin hyvä syy julkaisujen venähtämiseen. Kitaristi Isaiah Mitchell on pitänyt itsensä kiireisenä toisen yhtyeensä Golden Voidin kanssa ja rumpali Mario Rubalcaba on Earthlessin ohella hakannut tahtia useissa yhtyeissä, muun muassa punkpoppoo Off!issa.

Eivätkä varttitunnin pituisia biisejä fiilistelevät fanit välttämättä muodosta kaikista malttamattominta kuulijaryhmää. Hyvää on jaksettu odottaa.


Neljän biisin From the Ages on allekirjoittaneen suosikki yhtyeen diskografiasta. Se on jatkuvasta muutoksesta kasvava albumi, jossa eurooppalainen eleganssi yhdistyy amerikkalaiseen runttaamiseen. Kolmikon soitto nivoutuu hypnoottisesti yhteen, kun Mike Egintonin basso raivaa tilaa Mitchellin ryöppyäville kitarasooloille Rubalcabon takoma rytmin seassa.

Earthlessin musiikkia voi hyvin kuvata nestemäiseksi. Pitkät kappaleet muuttavat jatkuvasti muotoaan, joskus tipoittain, joskus hyökyaallon lailla, mutta aina kohti jotain päämäärää. Rubalcaba totesi From the Agesin julkaisun yhteydessä antamassaan haastattelussa, ettei bändi jammaile vaan improvisoi. Ero on siinä, että kun jammailu on päämäärätöntä tiluttelua, improvisointi on hetkessä säveltämistä.

From the Ages, kuten bändin muukin tuotanto, vaatii kuulijaa keskittymään ja uppoutumaan musiikkiin. Albumin nimikkobiisi (joka löytyy jo huhtikuussa 2008 taltioidulta Live at Roadburn -levyltä) venyy yli puoleen tuntiin, joten uppoutuminen on perusteellista. Vinyylipainoksella biisi on jaettu kakkoskiekon molemmin puolin, mikä pakottaa hetkeksi nousemaan syvyyksistä kääntämään levy.

Uudempaakin musiikkia Earthlessilta on ilmestynyt. Viime tammikuussa bändi julkaisi End to end –nimisen biisin The Baker Skateboards EP:llä, ja poiketen aikaisemmasta instrumentaalilinjasta biisi omaa vokaaliosuuden. Hieman myöhemmin keväällä Earthless julkaisi kahden biisin splittilevyn toisen sandiegolaisyhtyeen Harsh Token kanssa. Santanamaisen psykedeelinen Acid Crusher on poikkeuksellisen rento kappale Earthlessin tuotannossa. Ehkä seuraavalla albumilla bändi höllentää kaasujalkaa ja rullaa ikkunat alas.



Electric Ladyland [Redux] inspired me to excavate some potent guitar music from my hazy archive. The best album suited for this Post-Hendrixian state of mind is Earthless' latest long play From the Ages from a few years back.

San Diegan Earthless has served its own blend of psychedelic influx for a fifteen years now. From the Ages is the trio's third album which means the release rate has been quite comfortable. The previous album Rhythms from a Cosmic Sky was released in 2007.

The band has a good reason for this laid back pace though. Guitarist Isaiah Mitchell has kept himself busy with his other band Golden Void and drummer Mario Rubalcaba has kept tempo for several other bands, including punk group Off!

But fans who enjoy tracks that last over fifteen minutes aren’t the most impatient bunch. And From the Ages was definitely well worth the wait. For me it’s the best Earthless album. It consist of four tracks that fuse into perfect fuzz storm. It  grows from constant change in which European elegance meets American brute force. Mike Eginton’s bass clears way for Mitchell’s gushing solos among Rubalcaba’s beat.

Fluidity is a key element in Earthless’ music. Long songs are constantly transforming, sometimes in drops, sometimes like a tidal wave but always towards a certain point. At the time of From the Ages’ release Rubalcaba said in an interview that the band doesn’t jam, they improvise. The difference is that jamming is aimless dabble when improvisation is composing in the moment.

Like the other Earthless albums From the Ages requires your full attention. The song From the Ages takes a little over half an hour so immersing in it really requires you to open your third eye. Because of its length the song is split on two sides of the second vinyl. This forces the listener to resurface for a moment to flip the record.

Earthless has released few new tunes after From the Ages. Last January a song titled End to end appeared on The Baker Skateboards EP. Exceptionally the song featured lyrics. A little bit later in this spring Earthless released a two-track split record with another San Diegan band Harsh Toke. Earthless’ Acid Crusher is unusually mellow track that has a Santana-esque psychedelia all over it. Maybe on the next album Earthless eases the throttle and rolls down the windows.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti